søndag 8. august 2010

Lisp-rutiner

Lisp-rutiner kan være ganske nyttig å ha en viss kjennskap til.
Lisp er et programeringsspråk som kan brukes til å lage små (eller store) programsnutter i f.eks AutoCad.

Nå høres dette muligens komplisert ut, men ikke bry deg om det. Det finnes haugevis av Lisp-rutiner som kan lastes ned fra nettet. Det jeg tenkte å forklare er hvordan du kan bruke disse. Noe som ikke er komplisert i det hele tatt.

1. Last ned Lisp-filen (.lsp). Legg filen et fornuftig sted på harddisken.
2. I AutoCad åpner du App-loader (Application Loader). Åpnes med kommandoen AP.
3. Browse deg fram til .lsp filen og velg LOAD.
4. Lisp rutiner er nå klar til bruk.
5. For å slippe denne prosedyren hver gang, så kan du i App-loaderen åpne startup-suite (ikon med bilde av en koffert). Browse deg fram til Lisp-filen og legg den til.
Da vil denne bli lastet automatisk ved oppstart av AutoCad.

Jeg kommer til å presentere noen nyttige Lisp-rutiner framover.
Kan ellers nevne at Lisp er en veldig grei måte å lagre hurtigkommandoer på. Lisp-filene åpnes som en vanlig txt fil, og det er ikke mye komplisert å lage hurtigkommandoer i Lisp. Grunnen til at jeg liker å lagre hurtigkommandoer ved hjelp av Lisp er at det er veldig enkelt å ta dem med meg til en annen maskin med AutoCad, eller ved oppgraderinger av AutoCad. Da er det bare å legge til .lsp-filen i startup-suiten og så har jeg alle mine egendefinerte kommandoer på plass igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar